website maker

Blogposztok Vállalkozás indítása, Cégalapítás témában

Hogyan indítsak vállalkozást?
A vállalkozás pénzügyi alapjai - Kezdőknek

A jog sajátos elhatárolásokat alkalmaz, emiatt azonban érdekes, de nem biztos hogy kellemes élményekkel gazdagodhatunk.

Az én pénzem vagy a vállalkozás pénze? Mi a kettő között a különbség?
Ha vállalkozást indítasz, akkor abba a saját megtakarított pénzed fekteted be, ez lesz a vállalkozás alaptőkéje. Induláskor ebből az alaptőkéből, később pedig a Vevőktől (megbízóktól, ügyfelektől, megrendelőktől, stb.) érkező bevételekből fizeted a vállalkozás költségeit (székhelyül szolgáló ingatlan bérleti díja, rezsi és üzemeltetési költsége, adó, irodaberendezés- és felszerelési költség, irodaszer, könyvelő, stb.), ezt követően ha jut a vállalkozás tőkéjéből, saját magad részére munkabért fizethetsz, mely után kifizeted az Adóhatóság felé a járulékokat.

A munkabérre visszatérve: ha a saját vállalkozásban vállalkozóként dolgozol, akkor az elvégzett munka után kapott összeg (legyen ez bármely jogcímen, például: megbízási díj, fuvardíj, munkadíj, stb.) az nem egyenlő a Vállalkozói fizetéseddel. Tehát az az elgondolás, hogy a vállalkozóként elvégzett munka után járó összeget saját magadra költheted, mint fizetést - ez téves. Ha mégis ezt teszed, azzal egyrészt megsérted a bizonylatolás szabályait, másrészt sikkasztást követsz el.
Válaszolva a cikk indító kérdésére: az én pénzemből amint bevittem a vállalkozásba, a vállalkozás pénze lesz. Azt csak megfelelő bizonylatás mellett vehetem ki, azzal, hogy a kivett összeg után megfizetem a választott adóalanyiságomhoz tartozó közterheket (= adót, járulékokat, személyi jövedelemadó előlegét és összegét).

Mit is kell tudni még a pénzügyi alapok körében? A fentieken túl azt, hogy vállalkozóként kell legyen legalább egy pénzforgalmi számlád, továbbá kell legyen számlatömböd vagy számlaíró programod (utóbbi praktikusabb), jó ha rendelkezel nyugtatömbbel és átvételi elismervény tömbbel is. Minden a vállalkozás életében és javára/terhére történő pénzmozgást bizonylatolni kell. Bizonylat például a szerződés, a számla, nyugta, a bankkivonat, kimutatás, megállapodás és minden olyan irat, amely a gazdasági esemény számviteli elszámolását (nyilvántartását) támasztja alá.

A vállalkozásnak legyen megfelelően elkészített pénzkezelési szabályzata, iratkezelési, iratőrzési és irat selejtezési szabályzata, leltára és egyéb szabályzatai. Ezekhez kérd ügyvéd segítségét!

Hogyan indítsak vállalkozást?
Teendők indulás előtt

Ha arra a sorsdöntő elhatározásra jutottál, hogy vállalkozást indítasz, mindenekelőtt vegyél elő papírt, ceruzát és legyen előtted egy internet böngésző aktív internet eléréssel.


Készíts feljegyzést arról, hogy egyéni vállalkozó vagy társas vállalkozás tagja leszel. Hol lesz vállalkozóként a székhelyed (= a tevékenységed központja és az iratőrzés helye), mivel fogsz foglalkozni, ki fogja vezetni a vállalkozást és milyen tőkeösszeget tudsz ehhez adni.

Készíts tervet, hogy a tartaléktőkéddel meddig tudod fenntartani a vállalkozásod. Azzal kell ugyanis kalkulálnod, hogy egy vállalkozás 3-5 év alatt tudja megvetni a lábát a piacon és azt követően derül ki, hogy ténylegesen megmarad-e. Ha egy vállalkozás már a 3 éves kort sem éri meg, akkor ott sok hiányosság és hiba volt. Egy induló vállalkozás az első 2-3 évben veszteséges és csak ezt követően várható, hogy végre nullszaldóssá válik, majd profitot is termel. Ha előre gondolkodsz és tervezel, akkor ezeket az időtartamokat le lehet rövidíteni.
A vállalkozásod indítása előtt gondold át, hogy mit szeretnél adni a vevőidnek és azt milyen áron tudod adni. Ez az ár elegendő lesz-e arra, hogy minden havi költséget - ideértve az adót is - kifizess. A vállalkozás szempontjából Te magad is egy költség tétel vagy, szóval a Te fizetésedre is kell(ene), hogy jusson a bevételből.

Tervezd meg, hogy a vállalkozásod hol fog működni, az mennyibe kerül egy hónapban, illetve egy év alatt. A működés helyét hogyan kell berendezned, a berendezés mennyibe fog kerülni. A Kereskedelmi és Iparkamarába be kell jelentkezned, a tagság kötelező, ennek éves díja van. A tagdíj nem fizetése esetén a tartozás adók módjára hajtható be.

Bankszámlát kell majd nyitnod, ehhez nyilván érdemes előre megnézni az ajánlatokat, hogy egy induló vállalkozásnak alacsonyan lehessen tartani a banki költségeit is.

Ha szeretnél már a vállalkozásod indítása előtt hasznos ismereteket szerezni, fordulj hozzám bizalommal!

Hogyan legyek sikeres vállalkozó?
avagy
Vállalkozás lépésről lépésre!

A sikeres vállalkozó a sikeres vállalkozás kulcsa. Miben rejlik a siker? Mi is a siker egyáltalán? Ez a blogbejegyzés egy sorozat kezdete, amely a fenti kérdésekre kíván válaszokat adni, más-más szempontból. Hangsúlyozni kívánom, hogy a blogbejegyzés keretei között nem a szempontok részletes körüljárását nyújtom - erre személyes konzultáció keretében van mód - hanem egy-egy rövid összefoglalást adok.

Tehát a sikeres vállalkozó nemcsak vállalkozó, hanem munkáltató (munkaadó) is. Milyen teendőket jelent ez a vállalkozó részéről?

A vállalkozónak ki kell alakítania egy rendszert és egy elvárási szintet. A rendszerben meg kell határoznia, hogy milyen munkakörökre van szükség és azt milyen képzettségű és milyen gyakorlattal rendelkező ember tudja betölteni. Kizárólag ez legyen az alkalmazás feltétele és ne az ismeretség. Hidd el, ez megkönnyíti az életed.

Az elvárási szint meghatározása azt jelenti, hogy a munkavállaló tudja mi az amit munkavégzése során teljesítenie kell, illetve milyen -az előrelépéséhez szükséges- feltételeket kell teljesítenie. Milyen előrelépési lehetőséget, karriert tudsz biztosítani a számára?

Tudsz-e tartós, megbízható munkahelyet teremteni, amire például egy szülési szabadságáról visszatérő anyuka is számíthat. Mennyire támogatod ezeket a munkavállalóidat? Amit kínálsz az családbarát munkahely?

Vállalkozóként szükséges megteremteni a munkavállaló részére kifizethető bér-rendszert és béren kívüli juttatás rendszert (ez utóbbi a cafeteria).

A foglalkoztatás szabályainak való megfelelés érdekében elő kell készíteni az alkalmazandó iratokat és bizonylatokat.

A vállalkozás pénzügyeiről

Ahhoz, hogy cégedet biztonságban tudd, érdemes tájékozódnod a pénzügyek terén is. A biztonságot azok a szilárd jogi- és üzletviteli ismeretek jelentik, amelyekkel pontosan és határozottan tudod, hogy mi a teendőd és hogyan kell azt helyesen megvalósítanod. Mindenekelőtt tudnod kell elhatárolni, hogy a pénz a tiéd vagy a vállalkozásé. Ezt követően meghatározandó, hogy a vállalkozás pénze miből áll és azt mire fordíthatod, továbbá a pénzmozgásokat hogyan kell bizonylatolnod.

A pénz a vállalkozásban a Vevőszerzés- és megtartás gépezetének motorja, valamint az elvégzett munka (termék értesítésének, szolgáltatás nyújtásának, munkavállaló munkájának, stb.) ellenértéke.

A pénz jellemzője, hogy állandóan mozgásban van, a pénzmozgást pedig bizonylatokkal követni kell.

I. A pénzek elkülönítése

A pénzedből amint bevitted a vállalkozásba, a vállalkozás pénze lesz. Azt csak megfelelő bizonylatolás mellett veheted ki, azzal, hogy a kivett összeg után megfizeted a választott adóalanyiságodhoz tartozó közterheket (= adót, járulékokat, személyi jövedelemadó előlegét és összegét).

Ha a saját vállalkozásodban dolgozol, akkor az elvégzett munka után kapott összeg (legyen ez bármely jogcímen, például: megbízási díj, fuvardíj, munkadíj, stb.) nem egyenlő a fizetéseddel. Tehát, az az elgondolás, hogy a vállalkozóként elvégzett munka után járó összeget vállalkozóként saját magadra költheted, mint fizetést ─ ez sajnos téves. Ha mégis ezt teszed, azzal egyrészt megsérted a bizonylatolás szabályait, másrészt sikkasztást követsz el.

Egy családi vállalkozás ezeknek az ismereteknek nem volt birtokában, így a következő történt: a vállalkozás egyik foglalkoztatott családtagja a pénztárból mindenféle bizonylatolás nélkül vett ki pénzt és abból saját részére ebédet és cigarettát vásárolt, mondván azért a pénzért ő dolgozott meg, az az övé. Ezzel nemcsak sikkasztás, hanem a számvitel rendjének megsértése bűncselekmény is megvalósult. Az Adóhatóság szúrópróba jellegű ellenőrzésén ez komoly következményekkel járt.

(A sikkasztás minimum két évig terjedő szabadságvesztéssel, de különösen jelentős érték esetén 10 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, míg a számvitel rendjének megsértése három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.)

II. Miből tevődik össze a vállalkozás pénze?

A Cég saját tőkéje áll a cég bankszámláin meglévő pénzösszegből, a pénztárban (házipénztárban) ténylegesen fellelhető és a lekötött, illetve különböző célokra tartalékra félretett pénzösszegből.

A cég saját tőkéjének felhasználását (kiadások) és ennek forrását (bevételek) kell okosan, előrelátóan megtervezni, ahhoz, hogy érdemes legyen a céget fenntartani, megtartani. Ehhez kell a pénzügyi terv és a Vevőszerzés gépezete (= vállalkozásod felépítése és az üzleti döntéseid).

Neked van üzleti terved? A tervezés például jó arra, hogy megvédjen a pénzbeli veszteségtől: a havi kötelező kiadások megfizetését követően maradó összeg az, amiből a vállalkozó saját maga részére fizetést adhat. Kifizetés előtt azonban mérlegelni kell, hogy a következő hónapokban a kötelező kiadásokra lesz-e fedezet, például a helyi iparűzési adóelőlegre vagy kiegészítésére marad-e.

A fedezet megtermelése terén előrelátónak kell lenni, mert ellenkező esetben az adózott magánvagyonodból kell a vállalkozásod tőkéjét pótolni, ez pedig ráfizetés!

Érdemes a nyereséges években a vállalkozás saját tőkéjéből tőketartalékra félretenni, hogy az ínséges vagy veszteséges időszakban abból tudd pótolni a vállalkozásod tőkéjét és ne kölcsönt kelljen igényelned, vagy ne a magánvagyonodból kelljen tőkeinjekciót befizetned.

III. Mit vásárolsz a vállalkozás pénzén?

Tömören összefoglalva: tárgyi eszközöket és munkaerőt vásárolsz ahhoz, hogy Vevőt tudj szerezni és megtartani, illetve a Vevődet ki tudd szolgálni. A Vevőktől kapott pénzt pedig részben visszaforgatod a Vevőszerzésre, Vevők megtartására, részben pedig tartalékokat képzel és magad számára honorálod az elvégzett munkád.

IV. A pénzmozgást követő bizonylatok

Minden a vállalkozás életében és javára/terhére történő pénzmozgást bizonylatolni kell. A számviteli törvény szerint bizonylat például a szerződés, a számla, nyugta, a bankkivonat, kimutatás, megállapodás és minden olyan irat, amely a gazdasági esemény számviteli elszámolását (nyilvántartását) támasztja alá.

Vállalkozásodnak kell legyen legalább egy pénzforgalmi számlája, továbbá számlatömbje vagy számlaíró programja (utóbbi praktikusabb), jó ha rendelkezel nyugtatömbbel és átvételi elismervény tömbbel is. A pénztárgép használatára kötelezettek bevételi és kifizetési pénztár bizonylattal is kell rendelkezzenek és fontos a napi pénztár-nyitás és pénztár-zárás bizonylatolása is.

A vállalkozásodnak legyen megfelelően elkészített pénzkezelési szabályzata, iratkezelési, iratőrzési és irat selejtezési szabályzata, leltára és egyéb szabályzatai. Ezekhez kérd szakember segítségét! Figyelj oda arra, hogy sablont semmiképp se vásárolj! A sablon olyan, mintha azt mondanád: a 41-es méretű cipő megfelelő nőnek és férfinak egyaránt, és minden évszakban minden stílushoz hordható.

A vállalkozás online jelenléte

A vállalkozás sikere ma már azon is múlik, hogy
- megtalálható-e az interneten,
- van-e honlapja,
- a vállalkozás mit közöl magáról a honlapjával,
- webshopként működik-e.

Az online jelenlét létszükséglet, azonban ennek csínját-bínját nem mindenki képes egymaga elsajátítani vagy az erre vonatkozó információkat egymaga nem képes begyűjteni. Ez önmagában nem jelent gondot, hiszen szakember segítségével minden megoldható.

Úgy gondolom, hogy a sablon megoldások nem működnek. A honlap és webshop jogi- és üzletviteli vonatkozásaival fordulj hozzám bátran, még mielőtt a megvalósítás útjára lépnél.

Hogyan legyek sikeres vállalkozó?
avagy
Vállalkozás lépésről lépésre!

A sikeres vállalkozó a sikeres vállalkozás kulcsa. Miben rejlik a siker? Mi is a siker egyáltalán? Ez a blogbejegyzés egy sorozat kezdete, amely a fenti kérdésekre kíván válaszokat adni, más-más szempontból. Hangsúlyozni kívánom, hogy a blogbejegyzés keretei között nem a szempontok részletes körüljárását nyújtom - erre személyes konzultáció keretében van mód - hanem egy-egy rövid összefoglalást adok.

Tehát a sikeres vállalkozó nemcsak vállalkozó, hanem munkáltató (munkaadó) is. Milyen teendőket jelent ez a vállalkozó részéről?

A vállalkozónak ki kell alakítania egy rendszert és egy elvárási szintet. A rendszerben meg kell határoznia, hogy milyen munkakörökre van szükség és azt milyen képzettségű és milyen gyakorlattal rendelkező ember tudja betölteni. Kizárólag ez legyen az alkalmazás feltétele és ne az ismeretség. Hidd el, ez megkönnyíti az életed.

Az elvárási szint meghatározása azt jelenti, hogy a munkavállaló tudja mi az amit munkavégzése során teljesítenie kell, illetve milyen -az előrelépéséhez szükséges- feltételeket kell teljesítenie. Milyen előrelépési lehetőséget, karriert tudsz biztosítani a számára?

Tudsz-e tartós, megbízható munkahelyet teremteni, amire például egy szülési szabadságáról visszatérő anyuka is számíthat. Mennyire támogatod ezeket a munkavállalóidat? Amit kínálsz az családbarát munkahely?

Vállalkozóként szükséges megteremteni a munkavállaló részére kifizethető bér-rendszert és béren kívüli juttatás rendszert (ez utóbbi a cafeteria).

A foglalkoztatás szabályainak való megfelelés érdekében elő kell készíteni az alkalmazandó iratokat és bizonylatokat.